woensdag 3 juni 2015

Eens boomspinazie, altijd boomspinazie.


Spinazie wil bij mij in de tuin maar niet groeien. 
Of ik nu wel of niet mest of kalk geef.
Vorig jaar las ik over BOOMSPINAZIE......oftewel:  Chenopodium giganteum
Eigenlijk een soort spinazie die de lucht in groeit.
En dan ook nog met fluor-roze topjes.
De jonge blaadjes zijn lekker en leuk in salades en als de boom eenmaal groeit, kun je het blad roerbakken, net als spinazie.
Vorig jaar zaaide ik wat voor, plantte ik wat uit en at er eigenlijk te weinig van. Zo nu en dan in de sla. Mwah.
Eerlijk gezegd vond ik het gewoon een beetje tegenvallen. Het werden echt wel grote planten hoor, maar ze stonden een beetje in de weg.

Eigenlijk was ik die hele boomspinazie alweer vergeten.
Maar eh......de tuin helpt je echt wel herinneren dat ie er was vorig jaar.



Ze zijn in de hele tuin terug te vinden, maar waar ze stonden, staan er wel het meest. Ik heb een halve vierkante meter laten staan......... met al het andere dat zich spontaan uitzaaide.
Ineens vind ik die boomspinazie leuk. Leuker dan vorig jaar. 
De opbrengst ligt nu al hoger dan de twee keer dat ik trachtte spinazie te zaaien.
Ben benieuwd of de roze kleur enigszins zichtbaar blijft  als je de blaadjes wokt.
Binnenkort ga ik het zien!
Iemand nog een ander recept? Ik houd me aanbevolen.




8 opmerkingen:

  1. Spinazie vind ik lekker als salade maar gekookt vind ik het ook heerlijk! Al het vocht er uit drukken, een ui en knoflook glazig bakken en er door heen mengen. En dan yoghurt met paprikapoeder eroverheen. Heerlijk!
    Of: spinazie koken, drie eieren los kloppen en erdoor heen mengen, gebakken uitje, tomaten, peper en zout, heeeel veel kaas en dan in de oven tot de eieren gestold zijn.
    Humm en mocht je zaad over hebben dan houd ik mij aanbevolen!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welnu.....zoals ik het nu bekijk, zal er heel veel zaad over zijn.
      Binnenkort koffie drinken in de tuin? Neem je er een paar mee.

      Verwijderen
  2. grappig nog nooit van gehoord maar leuk is het en kleurig in je tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry,ben absoluut niet creatief in de keuken maar het plantje zelf vind ik wonderschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er ontzettend leuk uit met dat kleurtje. Ik hou van spinazie maar heb het nog nooit gezaaid. Misschien hier eens mee beginnen. Hou me aanbevolen voor wat zaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, dat het zich zo heeft uitgezaaid. Ik heb dezelfde ervaring zoals hij beschrijft in de eerste alinea van je stukje (eerste jaar). Maar wat jij in het tweede jaar meemaakt: dat waren bij maar enkele armetierige zaailingen... Onze grond matcht gewoon niet met spinaziesoorten.
    Maar jij gaat er dit jaar fijn van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi, wat een leukje! Hij vindt vast dat hij nog wat nader uitgevonden moet worden met al deze spontane zaailingen ;o). Ik denk meteen aan roerbakken... jammie lijkt mij met wat feta en rozijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. One single plant of this (aha, tree spinach!) I took 2 days ago from the market and hope that will multiply well.
    The vibrant onion coloring results from a contact stain. Shells and wool are layered in a pot and then heated slowly for an hour or two. The very dark color comes from the first coloring.
    If you have any questions do not hesitate to ask, I´ll try to answer!
    Have a good time, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen