vrijdag 2 mei 2014

Pesto à la P.





Vorige week was ik met de klas bij Hannah in de tuin.
We maakten pesto.
Nu mag iets eigenlijk alleen maar pesto heten als het met basilicum, pijnboompitten en parmezaan gemaakt is, maar hey......Hannah woont in P. en pesto à la P. klinkt gewoon goed.

Wat belangrijk is, is de olijfolie. Daar valt of staat het mee. Je moet een lekkere, smaakvolle ietwat zachte olijfolie gebruiken. Niet met een bittertje. Ik neem meestal Italiaanse olijfolie.

Nu kun je alleen zevenblad gebruiken, maar ik gebruik ook rucola. Gewoon voor het volume, maar ook omdat ik de smaak van rucola lekker vind.


Ingrediënten:
Zakje rucola
Twee handen zevenblad
Aantal blaadjes daslook
Teen knoflook (of 2)
Stuk Parmezaanse kaas (of een harde zoutige kaas die er op lijkt)
Olijfolie
pijnboompitten (eventueel ook pecannoten, walnoten of cashewnoten)
Zout en peper.


Alle groen bij elkaar doen, maar een beetje achter houden. Een deel van de pijnboompitten toevoegen en de knoflook. Dit maak je tot puree met een staafmixer of in een keukenmachine. Doordat je olie toevoegt wordt het een smeuïge massa.
Jamie Oliver zei ergens in een programma dat ongeroosterde pijnboompitten een romiger smaak geven dan geroosterde. Dat scheelt alweer roosteren.
De rest van de noten hak je fijn, de laatste blaadjes ook.
De kaas rasp je op een fijne rasp en dit alles roer je door je prutje.
Het wordt daardoor iets minder fijn, dat vind ik altijd mooier.
Tot slot voeg je zout en (eventueel) peper toe.

Lekker met stokbrood, door gewokte spinazie of op een eitje.

1 opmerking:

  1. Oh, lijkt me superlekker! En zevenblad is geen probleem ;)) De buurvrouw vond het wel een aardig bloemetje, dus vandaar..! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen