donderdag 12 december 2013

Bloemenlichtjes.



Wat je nodig hebt:

Crêpe-papier in verschillende kleuren, wit is belangrijk.
Bloembinders-band. (dat gebruikte ik HIER ook al eens)
Een snoer kleine (kerst)lichtjes (10 kan, 20 ook. Doe je meer dan is het ook ineens heel veel meer werk ;-))


Van het crêpepapier knip je stroken van een cm. of 10. Je rolt de strook losjes op en sopt 'm flink in een pot water. Crêpe-papier geeft enorm af en dat wil je hier ook. Ik neem gekleurde handen voor lief, maar beter is het natuurlijk om van die handschoentjes te gebruiken. Leg de natte stroken op een dikke laag krantenpapier.
Nu kun je op rood papier een strook wit of geel leggen. Je kunt het er ook tegenaan leggen, oranje er bovenop.....
Hoe meer de kleuren  doorlopen hoe mooier het wordt.
Rood wordt natuurlijk nooit geel, maar wit en geel krijgen wel mooie pastel-tinten.



De stroken moeten drogen en dat duurt wel een dag. Als het ergste vocht eruit is, kun je de stroken los schudden en verder te drogen hangen.




Eenmaal goed opgedroogd, knip je stroken van ongeveer 50 cm. De bovenkant van iedere strook knip je golvend en je rijgt een draad door de onderkant van die strook.


Je rimpelt de strook in (zodat het roosje, want dat wordt het, een keer of 3 rond  het groene stukje van het lampje  gedraaid kan worden.)
Dit is het enige waarvoor je even een 'greep' moet krijgen.
Je draait de strook rond een van de lampjes en gebruikt de draad om die vast te zetten. Dat hoeft niet eens met een knoop, gewoon de hele draad er omheen draaien.

Dan neem je een stukje bloembindersband en draait dat strak om de onderkant van de bloem. Dit band plakt een beetje, je kunt het uitrekken en bij elkaar drukken.....
Dat band laat je tot even onder het lampje komen. Goed strak. Je hoeft geen lijm te gebruiken. Het blijft vanzelf plakken.

Of dit nu een kinder-activiteit is? Ik heb een aantal kinderen in de klas als proefpersonen gebruikt omdat ik twijfelde.......en mijn twijfel is gerechtvaardigd.
Ze kunnen knippen en rijgen, maar zijn daar na 2, 3 stroken eigenlijk wel klaar mee. Het omwikkelen van de lichtjes vraagt een bepaalde handigheid. Het lijkt mij dus meer een thuis-activiteit dan een klassen-knutsel.

Omdat deze slinger natuurlijk niet perse 'Kersterig' is, moet je nu je slag slaan. Gewoon een aantal lichtsnoeren inkopen. Een dezer dagen volgt er nog een idee met deze lampjes.



VEEL PLEZIER!




7 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk! Prachtige bloemen krijg je zo. Ga ik onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh wat onwijs leuk inderdaad!! Ik ga hem ook onthouden hoor! Dank je wel! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi effect geeft dat crepe papier op deze manier, ga ik ook onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie! Ontzettend leuk! Juist leuk als de kerstboom weer verdwenen is....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk ,deden we vroeger op school ,heerlijk nostalgie
    Misschien ga ik er eens een paar maken ,lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn prachtig! Ergens moet ik nog stroken al verkleurd crepepapier hebben liggen (van een ander rozen-project) Die ga ik maar eens opzoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! En dankjewel voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen