zondag 15 september 2013

Een week van uitersten....worden wie je eigenlijk al bent!


Albert: DENKEN

Schreef ik halverwege vorige week nog  over een zeer persoonlijk drama dat een kind (en familie) trof, nu zijn we ineens landelijk 'nieuws'. De Cito-scores zijn openbaar gemaakt....en iedereen kan zien hoe het gesteld is met de verschillende scholen......Vraag mij niet hoe de berekeningen exact tot stand gekomen zijn. Dat zijn dingen die ik nooit weet. Het zal wel weer een kwestie van omrekenen en gemiddelden zijn. Feit is dat we nu ineens de hoogst scorende school van Assen zijn. Tja, het kan verkeren. Nog geen jaar geleden moesten wij van de inspectie ons stinkende best doen om niet tot 'zwakke school' te vervallen en nu zijn we de nummer 1 in Assen.
Als ik zo'n bericht hoor denk ik alleen maar: En nu wordt het tijd om hard te gaan maken dat er op scholen heel goed tijd gemaakt kan worden voor kunstzinnige vakken......nu wordt het tijd om eindelijk een eind te maken aan het idee dat je op de Vrijeschool mag doen wat je wilt. Nu wordt het tijd om ons te 'profileren' en aan Sander Dekker uit te leggen dat excelleren en hoger, beter en verder echt niet de essentie van goed onderwijs raakt.
Het is mooi die 8.3. Natuurlijk zijn we daar blij mee. Maar tegelijkertijd roept het bij mij enorme weerstand op.
Ooit werd ik gefeliciteerd na de eindtoets omdat er zoveel VWO-adviezen waren. En ik werd daar bijna boos om. Hoezo is dat knap? Zou een klas vol VMBO-advies tot minder felicitaties hebben geleid? Wat zegt dat nou in vredesnaam over de kwaliteit van je onderwijs.

Ramses:VOELEN


In overleg met onze schoolleider Tonneke besluit ik om een deel van haar mail die zij aan de ouders van school schreef,  met jullie te delen.
Omdat ik het van belang vind wat ze zegt. Omdat het niet alleen goed geschreven is maar ook de essentie raakt van 'goed' onderwijs.

Welnu, een deel van de mail:

......Wat doet de weergave van de eindresultaten met de mensen die een school willen kiezen
voor hun kind? Wat wil de overheid hiermee bereiken? Openheid over het onderwijs?
Nee, dit is geen openheid. Dit is een schijn-openheid.
Naast de trots die ik natuurlijk voel word ik ook opeens overmand door angst en twijfel.
Kunnen we dit blijven waarmaken? Welke druk wordt er nu op ons gelegd? Praten we
uiteindelijk alleen maar over resultaten en opbrengsten? Waar is het kind in dit verhaal? Wat
doet dit met een kind als we alleen vanuit dit perspectief kijken en onderwijs geven?
Ik weet nu al dat ik nieuwe aanmeldingen krijg op basis van deze resultaten. Maar ik wil
graag mensen die een bewuste keuze maken voor ons onderwijs. Die samen met het college
van leerkrachten zorg dragen voor het kind.

Ik zet mijn angst en twijfel opzij en kom weer terug in mijn inspiratie en passie.
We hebben als opvoeders maar één taak; We moeten een levendige belangstelling hebben
voor ieder kind en elk kind, in de sociale context van de klas, de mogelijkheid geven om zich
op de gebieden willen, voelen en denken harmonieus te ontwikkelen. Dan zullen de
uitkomsten van de resultaten passen bij het kind.
Passende resultaten geven mij een voldaan en trots gevoel.
Zijn de resultaten zoals vermeld op het internet dan niet passend? Jazeker wel. Maar laten
we er geen competitiestrijd van maken. Misschien zien de cijfers er volgende keer wel
anders uit. En dat is ook om trots op te zijn.
Als we onszelf en elkaar maar in de ogen durven kijken en hardop durven te zeggen dat we
goed onderwijs hebben gegeven en dat we de kinderen geleerd hebben om naast de
aangeleerde cognities ook vragen te durven stellen. Opdat ze echt kunnen worden wie ze in
wezen al zijn.

Tot zover op deze zondagmiddag. Een fijne dag voor jullie allen!

Epke: WILLEN







8 opmerkingen:

  1. Gaaf stuk Madelief! Ik heb het gelinkt naar onze schoolleidster ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens en lang leve Tonneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed stuk Madelief, goed stuk; kan dit ook gepubliceerd worden op de voorpagina van het NRC, de Volkskrant en voorgedragen tijdens het RTL- avondnieuws? Mét foto van Epke!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De staatssecretaris van onderwijs. Heeft bestuurskunde gestudeerd, komt niet uit het onderwijsveld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens. Ik had op facebook een link gedeeld met rake opmerkingen van een invalkracht. Ze heet Linda van der Steen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja! Er is zoveel meer dan alleen het hoofd. Meer dan alleen maar kennis en weten en presteren...

    BeantwoordenVerwijderen