zaterdag 4 mei 2013

Voorbereiding II, oefenen met indigo.

van internet....
Kijk, met indigo verven behoort tot het meest magische verven wat er bestaat.
Hoewel het op hekserij lijkt, is het wel uit te leggen.
Het heeft te maken met wegnemen en toevoegen van zuurstof.

Volgende week willen we ook met indigo gaan verven, maar ik herinner me nog dat dat wel wat meer kennis vereist dan gewoon wolverven met beitsen en planten weken en zorgen dat het net beneden de 100 graden blijft.





1. Je verfbad moet tussen de 50 en 55 graden blijven.
2. Je hebt er een aantal middelen bij nodig.
3. Je moet werken met wegnemen en toevoegen van zuurstof, dus niet kijken maar wachten......
4. Er zijn ingewikkelde en minder ingewikkelde recepten voor en niet één is                  
  hetzelfde........
5. En ik had toch hydrosulfiet? En waar dan? Pffffff......

Ondanks dat alles droom ik over puur en prachtig, koninklijk blauw. Misschien wel zoiets........
ja, ook van internet.....


Ik heb een pan met water gevuld en water bijgekookt om de temperatuur omhoog te krijgen. Alleen dat vind ik al een klus.
Ik heb indigo-poeder maar dat is al wel minstens 15 jaar oud.......
Voor dit recept gebruik ik 2% indigopoeder en 7% hydrosulfiet (niet oplossen staat er in het recept)
Ik doe het in een glazen jampot en roer het tezamen met een scheut spiritus en tot slot een scheut ammoniak tot een papje.
Dat gaat in de pan, die omwikkeld is met een oude fleece-deken en een oud wollen dekbed. (De boel moet tenslotte op temperatuur blijven)

Terwijl ik 45 minuten wacht (het verfbad moet 'rijpen') ben ik onrustig. Als het maar lukt......anders is het een teleurstelling volgende week. Berkenblad is er ook al niet voldoende en het fluitenkruid bloeit nog niet......

Gisteren heb ik twee strengen met populierenknoppen geverfd. Dat zat ook nog ergens in een 70-er jaren zakje. Te weinig om echt iets mee te doen, maar voldoende om een tweede bad indigo mee  te gaanexperimenteren. Het werd redelijk geel, door toevoeging van wat uienschillen is het iets intenser van kleur geworden.



Zo......volgens mij is alles volgens het boekje gegaan en dit is het resultaat....bedroevend. Moest ik roeren? Moest het niet?


Ik maak opnieuw een verfbad. Watertemperatuur weer op 55 graden....nieuw papje.
Eigenlijk vind ik het al niet lollig meer........maar één van de strengen heeft een goed blauw stukje en die lag onderin de pan. En het was me al opgevallen dat er een blauwe waas onderin de pan lag. Maar in mijn herinnering moet die bovenin de pan.......'fleur d'indigo' is zo'n term die door mijn hoofd spookt met het beeld erbij van een olie-achtig blauw laagje op het wateroppervlak.
En dus weer 45 minuten wachten, want het geheel moet weer 'rijpen'!

AHA! Nu heeft zich wel zo'n fliter-laagje bovenop het water gevormd. Maar waarom? Geen idee.
Ik dompel er mijn eigen geverfde streng populieren-knop-gele wol in en de net mislukte streng. Ook het strengetje bourette-zijde gaat er opnieuw in.

Na een kwartier open ik de pan en heb er meteen een beter gevoel bij.  Et voilà! Moet je kijken. Het geel is echt groen geworden......en het blauw is nu dan ook echt blauw. Meteen is mijn humeur ook een stuk zonniger. Ik gooi van louter jolijt de streng wol er weer in, die de eerste keer gevlekt, maar wel mooi was. Kijken wat er als nog gebeurt. En ik roer ook nog even flink.... ik denk dat dit het laatste experiment van de dag is en dan ben ik er klaar mee.Ik ben  de hele dag buiten en al was ik niet compleet in ontspannen toestand, 't is een stralende dag!
En eerlijk is eerlijk, mijn wol is 'lijk de blauwe lucht toch?


En ja hoor, tweede bad en niks op temperatuur gelet. Gewoon erin en gewoon geroerd en ook blauw.
Ik zoek alle kleuren die ik al heb bij elkaar en heb bijna een volwaardige regenboog. Hm, geen paars zie ik. En dus, met veel geroer, bravour en zonder op tijd of temperatuur te letten gooi ik er nog een strengetje roze in (geverfd met cochenille een aantal weken terug).

Zie hier, ik ben er klaar voor Hannah..........











8 opmerkingen:

  1. Sprakeloos..... dat ben ik!
    Wat is dat MOOOOI.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOOOOOOOOh wat mooi al die kleurtjes! En je indigobaden zijn ook prachtig! Ik krijg ook weer de kriebels...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi zeg, die kleurtjes, en zo mooi op een rijtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig!!! Wat genieten, ik krijg meteen zin ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohh wow! Wat een prachtige kleuren! En het kriebelde al zo bij mij...... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Madelief!
    Wat mooi! Wat een heerlijke kleuren zijn het geworden én je bent lekker bezig geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, ik heb eens een dag wol geverfd met boerenwormkruid. Spannend hoor.

    BeantwoordenVerwijderen