woensdag 8 mei 2013

VERFPROJECT.........werk in uitvoering!

Kijk, plantaardig verven is gewoon te leuk voor woorden. Laten we dat voorop stellen. Dat je daarvoor recepten kunt vinden in boeken, op internet of in oude cursussen is ook een feit.......
Maar als je het dan ook werkelijk gaat doen en je weken hebt gesponnen en het is zover en het zou gaan regenen, maar dat doet het niet en je bent gewoon heerlijk buiten bezig....dan kun je ook de recepten zo ongeveer doen en ter plekke bedenken hoe je dan tenminste alle kleuren van de regenboog kunt maken.
En dat deden wij vandaag. Het was een feestje, zoals ik van feestjes houd. Lachen, kletsen, werken, nog meer lachen.....'ooooooooo' en 'aaaaaaaaaa' of: ' pffff, is dat nou alles, ik gooi het straks wel in de indigo.....'

En tot slot......(en ja, wij snappen enige afgunst echt wel en dat benoemden we ook toen we foto's maakten)
was dit het resultaat (er kwamen nog meer blauwen, groenen  en paarsen bij..... die woorden staan vast niet in de Dikke van Dale)


Rond half 10 arriveerde ik met een auto vol spullen bij HAAR!
De poort stond open, het vuur brandde en de koffie was al bijna klaar.


Wanneer je de hele regenboog wilt verven is het goed om indigo tot het laatst te bewaren. Dat is een bewerkelijk bad, waar je de rust voor nodig hebt.
Het  best kun je beginnen met de gelen en geel-groenen. (berkenblad en fluitekruid)



Die gelen kunnen wat tegenvallen en dan weet je tenminste dat je ze nog kunt omtoveren in groenen of bij uienschillen of cochenille kunt stoppen.....
Na de geel kleurende planten stap je dan over naar de oranje-bruin-geel vervende uienschillen, de oranje-rode meekrapwortel en de roze-rode cochenille.






Omdat Hannah's lief een meedenkende handige man is hadden we binnen de kortste keren een tweede vuurtje (op een oude velg van een auto) Zo kwamen de pannen makkelijker op temperatuur. In de tussentijd konden wij gewoon roeren, kletsen en koffie drinken(dochter Noah begon de dag met licht gemopper, maar heeft heel wat af -geroerd en gespoeld) .

Dat is dan het moment van de 'ooooooooooooooooo' en de 'aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa' zeg maar. Daarom is het ook slimmer om te beginnen met geel, gelig en geelgroen......daar komt minder 'ooooo'en 'aaaaaa' aan te pas.



Wanneer je dan al deze kleuren allemaal hebt, kun je de boel opruimen (nou ja, ik geloof dat ik daar niet zo erg aan deelgenomen heb bedenk ik me nu ;-)), even op adem komen en dan het indigo-bad gaan maken.

Dat is niet zo ingewikkeld, maar wel bewerkelijk. Je moet een pan water zo tussen de 50 en 55 graden houden en dat hoeft echt geen weck-ketel te zijn. Een pan inpakken in dekens kan ook...... daar komt geen vuur aan te pas.


Blauw verven kan een beetje  tegenvallen, maar het wonderlijke proces dat de wol pas kleurt 'aan' de lucht is een feestje.
Beetje gevlekt, maar dat is ook leuk......en je kunt het ook opnieuw verven in een tweede bad. De kleuren variëren van helderblauw (1e bad) tot turquoise (2e en 3e bad) In het tweede en derde bad deden we ook geel en roze, waardoor groen en paars ontstond. En ach, dan vergeet je de tijd, blijven de strengen wat langer in het bad en koelt de boel wat af, maar komen er wel verrassingen uit de pan.
Toen om half 9  de laatste streng uit de pan kwam was het klaar en genoeg.
Het was een heerlijke dag, met (ja echt) een regenbui toen we gingen eten. 


Morgen vast nog een terugblik II met ontdekkingen en tips en tricks........Hannah, ik zou bijna zeggen dat we een workshop kunnen geven samen. Het was een super-super-dag. En Noah? (ze kijkt soms mee met haar moeders blog en heeft echt wel 10 keer gevraagd of we hier nu allemaal over gaan bloggen en jaaaaaaaaaaa, dat doen we zeker zeiden wij steeds): wat heb je fijn geholpen. Speciaal voor jou:





Dit was het moment van foto's maken, van praten over bloggen, van blij en bijna uitbundig zijn. Elkaar aankijken en alleen maar lachen (zie je Hannah's fototoestel ook?)

Ik geloof dat ik nog niet kan slapen.......







11 opmerkingen:

  1. Wauw wauw wauw!!
    Wat een heerlijkheid, wat een rijkdom...met de kinderen ook eens proberen??
    Ik heb genoten van je verhaal
    Warme groet, sterderzee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat adembenemend mooi al die kleuren! Ik word er stil van. Je verhaal met die mooie beelden is zo inspirerend. Ik heb de neiging alles aan de kant de zetten en de komende uren, dagen, maanden alleen nog maar te spinnen om kilo's garen te maken en op enig moment ook zo'n wolverfdag te kunnen vieren:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat een prachtige kleuren, dit wil ik ook !
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Woorden schieten te kort, ik ben sprakeloos van deze mooie kleuren .
    Dag, Ariane

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat geweldig!!! Ziet er prachtig uit!! Klinkt als een geweldige dag. Als jullie een cursus doen dan doe ik mee :-) Groetjes Stella

    BeantwoordenVerwijderen
  6. och jeetje wat hebben jullie het goed gehad, en mooi gemaakt ook! Toveren met kleuren, wauw

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag was ik aan het spinnen buiten en ik moest maar steeds aan jullie resultaten denken, wat een rijkdom, wat ontzettend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! wat een prachtige kleuren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WOW!!!!! PRACHTIG!!! Wat een productie en wat een regenboog aan kleuren! Helemaal super!!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen woorden voor; prachtig!! Groet, Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijkheid om dat samen te mogen doen en het resultaat is geweldig !!!!
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen