donderdag 16 mei 2013

PENCIL THURSDAY: kijk wat ik vond!


Een briefje aan mij (tja......) van boerenkind Olle.
Nee, het is niet onlangs geschreven, maar een kleine 20 jaar geleden.
Ik denk dat er een cadeautje bij hoorde.
Ik, als trotse moeder, denk dan dat het goed te lezen is, maar ik zal het even voor jullie ontcijferen.

LIEVE CARIN
NU HEB JE ALWEER EEN GELE KIP EN EEN GROENE KIP
EN EEN HEEL MOOI ZAKJE
MET EEN KUIKEN EN EEN PAASHAAS
EN EEN KONIJN
NOU NOU, JIJ WORDT OOK VERWEND!
GROETJES VAN
OLLE.

Het ligt al een tijd te wachten op een lijstje, maar dat komt er maar niet van.
Uit een tijd dat je op de Vrijeschool nog begon met het leren schrijven van de 
hoofdletters.  Omdat die hoofdletters veel beeldkwaliteit bezaten.
Je leerde de Slangenletter, de Koningsletter en de Vogelletter.....
Dat is lang geleden.
We trachten die beeldkwaliteit in zekere zin wel te behouden, al leren de kinderen nu meteen de kleine letters, maar het hele leesproces verloopt veel sneller dan 20 jaar geleden. O ja, er is veel veranderd in Vrijeschool-land maar laten we eerlijk zijn:
De kinderen, alle mensen en de wereld  zijn ook veranderd.
Gelukkig maar. Ooit zei iemand:'Stilstand is achteruitgang'.
Neemt niet weg dat we het goede moeten behouden.
Toch?



Pencil thursday is een initiatief van HAAR.

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Die oude briefjes van je kind! Je kreeg wel meteen een halve boerderij aan dieren... van je 'boeren' kind, of was het van chocolade?
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie bijdrage! prachtig.
    Wat betreft het leren schrijven; het tegenovergestelde van stilstand is niet snelheid he en vooruitgang mag ook langzaam.
    Ieder zijn eigen tempo dat vind ik het mooie ook van de Vrije School...
    (mijn dochter leerde zich zelf vroeg lezen maar leren schrijven is een traag proces bij haar!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, het tegenovergestelde van stilstand is beweging toch? Ik houd van beweging.
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen