donderdag 28 maart 2013

Uit een andere tijd: bloemenkinderen!






Samen met twee andere moeders (ik was toen alleen nog moeder op school) maakte ik ooit voor een bazar dit boekje. We verkochten er veel en het lag ook in dè speelgoedwinkel van Assen, Rozemarijntje.
Een vriendin van mij woonde in Zeist kwam af en toe in Drenthe en vertelde me dat ze zo'n leuk simpel boekje had gekocht, van de school van mijn kinderen.....Of ik het kende! Dat was dit boekje, maar ze had het voorwoord niet gelezen ;-)




We maakten het ouderwets met tekeningen, op de type-machine en schreven ook met de hand. Het werd voor ons gebonden bij een drukker en wij schilderden en knipten rondjes en plakten die stuk voor stuk op de voorkant. Dat waren nog eens tijden. Volgens mij is het wel 15 jaar geleden. (Toen had ik nog niet eens een computer!!)

Ik bladerde er doorheen en zag weer een oud patroontje. Hier is het, het kwam van mijn hand.

Dit zijn de oude expemplaren (uit een jaarfeestdoos opgevist) Het mutsje is een beetje anders en ik hoop dat je snapt hoe dat zit.....Midden-achter loopt een naadje.
Nu ik zoveel gesponnen wol heb, maak ik geloof ik maar een paar 'schapenpopjes'. Beetje grijs, beetje wit......mutsje op en straks in het najaar met een takje bloeiende hei in hun armen.
Want dat is denk ik het leuke aan deze simpele popjes, je schuift ze zo een bloemetje in hun armen.

Natuurlijk kun je ze ook een ogenlijn en oogjes geven. Ik geloof dat ik daar nu voor zou kiezen.
In de tijd dat ik ze maakte waren mijn kinderen nog heel klein en voldeden deze prima.

Ik ben benieuwd of iemand ze gaat maken. Als je wilt, stuur me dan een foto van jouw eigen vrije invulling van dit patroon, wie weet kan ik ze dan een keer bundelen in een blog. Dat lijkt me leuk. Jullie hebben vast ideeën die ik niet bedenk......

4 opmerkingen:

  1. ooooh ja! Ze zijn favoriet die boekjes. Zooo leuk! mooi gemaakt hoor. (maar die bij ons zijn weer door iemand anders gemaakt?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat denk ik vast..........)
    Het VOK (Vereniging voor Vrije Opvoedkunst) had er ook een heel stel. Ik kreeg ooit zo'n popje en maakte er een beschrijving bij. Ik kocht ook ooit een boekje Christine van der Heide....over de jaarfeesttafel. Ken je die?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En... binnenkort is er weer een markt! Kan het boekje in de herhaling...??? 15 jaar later nog steeds leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi om jouw bloemenkinderen te zien en ook het mooie boekje. Ik ken de eenvoudige popjes uit de boekjes van het zonnejaar nog wel en vond ze zo leuk.
    Ik heb ze zelf nooit gemaakt, ben net iets later begonnen.

    Ik doe mee en ga een eenvoudige popje maken. Wie weet nu retro weer helemaal in komen de eenvoudige popjes ook weer helemaal terug !
    Dag,, Ariane

    BeantwoordenVerwijderen