zaterdag 23 februari 2013

Een muts breien op gevoel en met een beetje rekenen.


Om een muts te breien is de omtrek van je hoofd het eerste dat je    meten moet.

Brei in de steek die je wilt gebruiken, meestal is dat tricot-steek (1 pen recht, 1 pen averecht)
Na een paar cm. leg je een centimeter langs de steken en tel je hoeveel steken er op 10 cm. zitten.
Voor deze muts:
Omtrek hoofd 60 cm....(da's best veel hè?)
Aantal steken op 10 cm. = 16.
6x16= 96 ZOU JE ZEGGEN....maar dat is teveel,want een muts mag een beetje uitgerekt worden.
En dus gebruik ik 88 steken (beetje rekenen en dan op gevoel ;-))

Het eerste stuk van de muts brei je zoals je dat wilt.
Wil je een boord? En hoe dan?
Ben je een beginnende breier, dan zou je kunnen kiezen voor een rechte boord (elke pen recht breien)
Ken je de boordsteek? (1 steek recht, 1 steek averecht)
Na een cm. of 3 (voor een volwassene) ga je dan over in tricotsteek.
Het eerste stuk is gewoon recht....een cm of 11 denk ik (meet maar eens de omtrek van je hoofd op de hoogte van je oren en doe dat dan een stuk boven je oren nog eens.....het duurt wel even voordat het smaller wordt)

Dan ga je minderen.
Dat betekent dat je elke keer de 10e en de 11e steek samenbreit.(dus een hele toer lang...tot 10 tellen)
Je breit dan zo ongeveer 8/9 steken per toer samen. (samenbreien is niets meer dan 2 steken op je naald in één keer samen breien....)
Dat minderen doe je aan de goede kant van je breiwerk.
De averechte kant brei je gewoon terug.
De volgende toer brei je de 9e en de 10e steeds samen
Averecht weer gewoon terug...
Dan de 8e en 9e......
Als je aan de goede kant kijkt, zie je dat er een patroon inkomt? NEE? Dan zit er ergens een foutje.
Dat hoeft niet erg te zijn, dan ziet het er gewoon wat rommelig uit, maar feit blijft dat je in rap tempo steken mindert....;-) Je kunt de boel uithalen en opnieuw beginnen, maar je kunt het ook laten.

Op een gegeven moment ben je zover dat je alleen nog maar samenbreit en dan heb je een steek of 8.
Je knipt de daad op ongeveer 20 cm. af en haalt die met een naald door de overgebleven steken.
Aantrekken en er ontstaat een rondje op de top van je muts.
Haal de naald en draad er nogmaals door en trek stevig aan.
Nu zet je de zijkanten van de muts aan elkaar .......et voilà!!!!




'Moet ik hem passen mam? Olle doet hem meestal zo op........niet helemaal strak.....het moet wel staan.......maak je er ook een voor mij........ok, ik poseer.......nadenkend, blij,van achter en voor....'
Als ik vraag of het dan op mijn blog mag, haalt hij zijn schouders op.........er staan wel gekkere foto's op Facebook mam! O ja, dat was ik vergeten.

3 opmerkingen: